De verschillende soorten muizen en toetsenborden hebben ertoe geleid dat het voor veel mensen mogelijk is om ergonomisch verantwoord met een computer om te gaanDaar is tijdens de afgelopen jaren een element bijgekomen. Op de werkvloer treffen we echter steeds vaker touchscreens aan – bijvoorbeeld op smartphones en tablets. Helaas worden deze schermen niet altijd even veilig gebruikt en bediend. Hieronder vind je drie tips om je tablet of smartphone zó te gebruiken dat deze manier bevorderlijk is voor het bestrijden én voorkomen van het Repetitive Strain Syndrome.

white-paper

1) Kantel je scherm

Veel mensen maken tijdens het werk of privé gebruik van een tablet. Voor hen luidt het advies om deze te laten steunen op een standaard met een hoek van ongeveer vijftien graden. Op die manier is het voor de gebruiker mogelijk het scherm te bedienen zónder dat de arm boven de schouder uitkomt. Deze houding zorgt er tevens voor dat de letters op het scherm eenvoudig leesbaar zijn, terwijl de nek niet gebogen hoeft te worden.

2) Let op de afstand

De ideale afstand tussen een touchscreen en de ogen van de bediener is doorgaans 120 centimeter. Op die manier neemt het lichaam een natuurlijke houding aan en worden de nek, schouders en rug niet overbelast. Voor gebruikers die de tablet staand hanteren (bijvoorbeeld op het werk) wordt een afstand van 135 centimeter geadviseerd.

3) Houd je houding in de gaten

tablet-ergoTablets en smartphones zijn – volgens een onderzoek van ontwikkelaar Steelcase – in principe ergonomisch verantwoord. Het is de houding van de gebruiker die zorgt voor onder meer overbelasting van de schouders en het samendrukken van de ruggenwervels. Gebruikers doen er daarom goed aan om rechtop te zitten tijdens het gebruik van een tablet. Nog een tip: vermijd overcompensatie van de rug, schouders en nek.