Een ergonomische werkplek

Alleen al een goed toetsenbord, muis en beeldscherm helpen je in het voorkomen van de ergste RSI klachten. Bij een goede werkplek komt echter meer kijken dan alleen deze drie praktische hulpmiddelen. De meeste RSI klachten komen door een verkeerde werkhouding. Dit kan weer veroorzaakt worden doordat bij de inrichting van je werkplek geen rekening is gehouden met ergonomie, een belangrijk wapen in de strijd tegen RSI. Ergonomisch werken betekent dat je werkplek zo is ontworpen dat deze je veiligheid, gezondheid en comfort bevordert. Met onze 10 tips richt je zelf eenvoudig een ergonomische werkplek in. Dit zijn de aandachtspunten:

  • Ergonomische bureaustoel
  • Ergonomisch werkblad/bureau
  • Positie van beeldscherm
  • Positie van toetsenbord

Een ergonomische bureaustoel voldoet aan een aantal eisen, waaronder het in diverse richting instelbaar van leuningen en zitting. Wettelijk moet er ten minste 200 millimeter afstand zijn tussen de voorzijde van de armleuningen en de voorzijde van de zitting. Zo stel je een bureaustoel in:

  1. Je voeten zet je plat op de grond, dan wordt ook de hoek tussen bovenbeen en onderbeen 90 graden.
  2. Je onderrug vindt de meeste ondersteuning ter hoogte van de lendeholte (waar je broekriem zit). Dit bereik je door je rugleuning hierop in te stellen.
  3. Je armen hangen in een hoek van 90 graden, je schouders hangen laag en je onderarmen vinden ondersteuning van de armleuning. Je kunt ook het werkblad van je bureau gebruiken als ondersteuning, maar meestal is hier onvoldoende ruimte voor.

Je werkblad of bureau staat afgesteld op de armleuning van je bureaustoel. Plaats dus eerst je stoel in de juiste positie. Daarna geldt:

  1. De hoogte van het bureau is gelijk aan de hoogte van de armleuning. Je hebt immers niets aan een ergonomische bureaustoel als je alsnog je armen niet in goede, ontspannen positie kunt leggen. Het is dus belangrijk dat het bureau verstelbaar is. Mocht dit niet lukken, dan kun je de hoogste van de zithoogte van de stoel aanpassen en een voetensteun gebruiken.
  2. Je hebt voldoende ruimte om je armen, toetsenbord, beeldscherm en andere benodigdheden op het bureau te plaatsen. Daarom is het werkblad minimaal 80 centimeter diep als je een flatscreen beeldscherm hebt.
  3. Je benen en voeten hebben alle ruimte onder het bureau.

Waar je ook nog rekening mee moet houden:

  1. Het toetsenbord staat 8 tot 10 centimeter van de rand van het werkblad en zelf zit je hier uiteraard recht voor, in lijn met het beeldscherm.
  2. Het beeldscherm staat 55 tot 75 centimeter van je ogen af (armlengte). De bovenste regel is op ooghoogte.
  3. Heb je veel lees- of schrijfwerk? Plaats dan een schuin opzetwerkblad, lessenaar of documenthouder, bijvoorbeeld tussen toetsenbord en beeldscherm. Documenten hoeven zo niet direct naast je toetsenbord te liggen. Hiermee voorkom je overbelasting van je nek door te lang naar beneden kijken.
  4. Je hebt voldoende verlichting op je werkplek. Onderzoek toont aan dat je met voldoende licht beter kunt lezen en schrijven en dat je je frisser en energieker voelt.

Ergonomie is geen garantie dat je geen RSI krijgt. Andere factoren, zoals te weinig afwisseling tussen zitten en bewegen en werkstress, spelen ook een rol. Wel helpt een ergonomische werkplek je bij het aannemen van een goede zithouding, minstens zo belangrijk in het voorkomen van RSI. Sommige bedrijven laten daarom werkplekonderzoek doen. Hierbij wordt niet alleen de ergonomische werkplek bepaald, maar krijgt de werknemer ook praktische tips voor een gezonde werkhouding. In de preventie van RSI mag ook het op een gezonde en energieke manier de werkdag doorkomen niet ontbreken.