Met een ergonomische werkplek en de juiste hulpmiddelen voorkom je veel pijnlijke klachten aan je lichaam en daarmee RSI. Ook het juiste gebruik van de muis helpt in het verkleinen van de kans op lichamelijke klachten. Toch maken we onbewust nog vaak verkeerde bewegingen of krijgen we last van spanning, bijvoorbeeld door werkstress. De volgende oefeningen helpen je om de pijn te bestrijden.

Schouders:

  • Trek 3 keer per dag je schouders naar voren en naar achteren of maak draaiende bewegingen.
  • Adem in en haal in drie trage tellen je schouders omhoog. Adem uit en laat je schouders vallen. Dit kun je vijf keer herhalen.
  • Trek je hoofd in drie trage tellen zachtjes naar je kin (laat je bovenrug niet bewegen!). Breng daarna je hoofd terug en laat het rustig naar achter zakken. Dit kun je vier keer herhalen.
  • Breng je rechteroor naar je rechterschouder en wissel traag van kant. Doe dit vijf keer op een ontspannen manier. Het is namelijk niet goed om gespannen nekspieren echt uit te rekken.

 

Nekoefeningen:

  • Zit rechtop. Leg een handdoekrol in je nek, achter tegen je hoofd. Trek je schouders naar achteren en beneden. Trek dan 10 tot 15 keer de handdoekrol van links naar rechts. Daarbij wordt je hoofd licht op en neer gedraaid.
  • Zit rechtop. Pak een bezemsteel schouderbreed en horizontaal vast en ontspan je armen. Hef dan de steel 15 keer boven je hoofd en laat zakken. Vergeet niet je schouders naar achteren te trekken.
  • Sta met je zijkant tegen een muur. Druk je rechterarm tegen de muur en draai je linkerarm en borst weg van de muur. De spanning houdt je kort aan. Wissel erna van kant en druk elke kant 2 tot 3 keer zo tegen de muur.

Bestrijding acute pijn:

  • Lig op je rug met een handdoekrol in je nek. Buig je knieën en zet je voeten op de grond neer. Draai 10 tot 15 keer je bekken afwisselend naar links en naar rechts. Leg erna je handen op je voorhoofd. Draai 10 keer met je handen je hoofd langzaam naar de zijkant en knik je knieën de andere kant op.