RSI was in het verleden meestal een muisarm. Tegenwoordig hebben veel mensen last van een smartphone-pols of een tablet-nek door het vele gebruik van mobiele apparaten. Ook veel senioren hebben tegenwoordig een smartphone of tablet en lopen daarom risico op pijn aan hun gewrichten of en spieren. Uit onderzoek van Seniorweb blijkt dat ongeveer 14% van de senioren die mobiele apparatuur gebruiken lichamelijke klachten hebben. In 2011 had 75% van de senioren een vaste computer. In 2014 was dit 61%. In dezelfde periode is het gebruik van tablets van 5% naar 56% gestegen. Inmiddels heeft 25% van de senioren een e-reader en 40% een smartphone.

Intensief gebruik

Mobiele apparatuur wordt steeds vaker en langer gebruikt. Vaak gaat dit niet op een verantwoorde wijze, waardoor klachten kunnen ontstaan. Dit geldt voor jongen er ouderen. Veel senioren (63%) zijn dagelijks meer dan een uur op hun tablet of smartphone actief. 27% is meer dat 2 uur actief. Een kleine groep mensen (5%) zelfs meer dan 4 uur. Deze mensen lopen het meeste risico op lichamelijke ongemakken.

Senioren krijgen voor klachten door het gebruik van een tablet (13%). Smartphones geven minder vaak klachten (5%) De reden hiervan is waarschijnlijk dat smartphones minder intensief gebruikt worden. De meeste pijn wordt ervaren in de nek en schouders, gevolgd door pols, hand en vingers. Ergonomen geven aan dat overbelasting van deze lichaamsdelen logisch is.

Smartphone-pols en tablet-nek

Vaak zitten mensen het hun hoofd voorovergebogen voor hun scherm. Daarbij houden ze vaak hun smartphone of tablet in de ene hand, terwijl ze met de andere hand tikken op swipen op het scherm. Deze houding en het intensieve gebruik van de mobiele apparaten kan tot nieuwe RSI-klachten leiden, zoals een smartphone-pols of tablet-nek. Ook kan er vroegtijdige slijtage ontstaan.Uiteindelijk kan er een operatie nodig zijn om de klachten te verhelpen.

In deze tijd is het bijna onmogelijk om het gebruik van smartphones en tablets te vermijden. Wel kunnen mensen zo goed mogelijk op hun houding letten. Hierbij zijn onder andere ontspannen schouders, een rechte rug en een niet te ver gebogen hoofd belangrijk. Ook kunnen bepaalde accessoires, zoals een los toetsenbord, een goede houding bevorderen.

De cijfers die genoemd worden in dit artikel komen uit 3 verschillende onderzoeken. Deze onderzoeken werden gehouden onder leden van SeniorWeb. Aan de onderzoeken deden personen vanaf 50 jaar mee.