Praktische hulpmiddelen tegen RSI klachten

Eén van de manieren om RSI klachten te voorkomen is het gebruiken van de juiste hulpmiddelen voor computerwerk. Vooral het toetsenbord, de muis en het beeldscherm spelen hierbij een belangrijke rol. Wie op kantoor werkt, blijkt 60% van zijn tijd de muis te gebruiken, 25% van zijn tijd het toetsenbord en 15% van zijn tijd naar het beeldscherm te kijken. Alleen al een verouderde computermuis kan zorgen dat je RSI oploopt in je pols, hand of vingers. Besteed daarom genoeg tijd aan deze hulpmiddelen om zo een muisarm of andere klachten te voorkomen.

RSI muis of niet?

Een standaard anti RSI muis bestaat eigenlijk niet. Wel zijn er veel ergonomische muizen te koop die RSI kunnen voorkomen zoals de rollermouse, trackball, verticale muis of pentablet. Zo hoef je bij een pentablet de pols niet te draaien, waardoor je een natuurlijke houding aanneemt. Het gebruik hiervan is echter heel persoonlijk. Belangrijker is dat de muis die je gebruikt aan minimaal twee kenmerken voldoet:

  1. Je stuurt de muis duidelijk vanuit je bovenarm, waarbij je pols zo stabiel mogelijk blijft. De spieren in je bovenarm zijn veel sterker om de hele dag herhalende bewegingen te kunnen maken. Op deze manier hoeft je pols niet te scharnieren. Dat is beter om slijtage aan de pols te voorkomen.
  2. De muis kun je zo vastpakken en bewegen dat je pols stabiel en recht blijft. Is dat niet het geval en wordt je pols in een onnatuurlijke houding gedwongen, dan heb je meer kans op een muisarm.

Let er ook op dat je de muis niet met je vingers beweegt. De aansturing moet vanuit je bovenarm en hand komen, dat is beter voor je lichaam. Heb je nog een computermuis met een balletje aan de onderzijde, let er dan extra op dat deze niet minder prettig werkt door de vervuiling die in het balletje komt. Reinigen helpt vaak maar even, vervangen door eenmoderne computermuis is beter.

Toetsenbord

Je krijgt makkelijk klachten aan je nek of schouder als je reikafstand tot de muis groot is. Dit wordt versterkt door een breed toetsenbord, waardoor ook je RSI klachten onbewust toenemen. Vooral voor rechtshandige kantoormedewerkers is een klassiek toetsenbord met een numeriek blok aan de rechterkant een risicofactor. Beter is dan ook om een compact toetsenbord te gebruiken. Daardoor heeft de muis die je gebruikt een betere positie in relatie tot je hand, pols en schouder. Het numeriek toetsenbord kun je los aanschaffen.

Beeldscherm

Niet zozeer het type beeldscherm, maar wel de positie en instelling ervan bepalen in hoeverre je RSI klachten kan krijgen. Let erop dat je toetsenbord en beeldscherm in lijn zijn met elkaar. Het levert zeker klachten op wanneer je je nek moet draaien om het beeldscherm te kunnen zien. Ook een te hoog of te laag geplaatst beeldscherm veroorzaakt klachten aan je nek doordat je het hoofd achter- of voorover kantelt. De stelregel: de bovenste regel van het beeldscherm staat op ooghoogte. Tot slot is het voor je ogen prettig als de leestekens donker zijn en de achtergrond licht. Daarmee voorkom je schitteringen in het beeldscherm en hoeven je ogen zich niet aan te passen als je wisselt tussen beeldscherm en papieren documenten.

Doe hier een test om te bekijken of muis, toetsenbord en beeldscherm goed op elkaar staan afgesteld. Jaren geleden is nog de PowerBall als hulpmiddel op de markt gebracht. Dit is een bal om je spieren in handen, armen en polsen te trainen. Doe dat niet te lang per dag, want dan heb je juist kans overbelasting.