Werkgevers hebben een zorgplicht als het gaat om hun werknemers. Zo zijn zij verantwoordelijk voor een goede en gezonde werkplek, bij voorkeur ergonomisch ingericht. Toch is het niet altijd zo dat de werkgever daarom aansprakelijk is voor RSI klachten bij een werknemer. Een werknemer probeer onlangs bij de rechtbank Midden-Holland om de schade veroorzaakt door RSI te verhalen op zijn werkgever. De conclusie? Zolang niet duidelijk is of jouw klachten zijn ontstaan door het beeldschermwerk, is je werkgever niet aansprakelijk te stellen.

Waar ging het om?

De taak van de betreffende werknemer bestond uit beeldschermwerk dat werd afgewisseld met uitzoekwerk. Hoewel hij een goed verstelbaar bureau en stoel had, meldde hij zich door pijn aan zijn hand, arm en schouder ziek. Hij kon weer volledig aan het werk door aanpassing van de werkplek, behandeling en begeleidingstraject. Een jaar later ging het echter opnieuw mis. De werknemer belandde in een revalidatieprogramma, maar door sluiting van het kantoor werd zijn contract beƫindigd. Hij diende een claim in bij de rechtbank. Die onderzocht of de schade was aangericht door uitvoering van het beeldschermwerk. Men kon echter niet bepalen in welke mate de werknemer in zijn vrije tijd gebruik maakte van de computer. Een deskundige kon hier geen oordeel over vellen. Daarom werd de eis van de werknemer afgewezen.